flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Рекомендації щодо правил поведінки відповідальних працівників апарату суду з маломобільними групами населення

Основні принципи етикету в спілкуванні з людьми з інвалідністю

Люди з інвалідністю є споживачами таких самих послуг, як і люди без інвалідності. Розуміння того, чого саме хоче особа з інвалідністю, вимагає зосередження уваги на людині, а не на її інвалідності. Перше й найголовніше необхідно побачити людину. Потреби людини можуть бути різними, але підхід до задоволення потреб повинен залишатися однаковим для всіх.

Важливо пам'ятати, що не всі люди з інвалідністю користуються візками. Наприклад, є особи з порушеннями зору, слуху; люди з порушеннями опорно-рухового апарату, які під час ходи можуть використовувати допоміжні засоби, як то паличка, милиці, а також люди з ментальними порушеннями. Крім того, є набагато більше людей з «непомітними» чи «прихованими» ураженнями, як то артрит, серцеві захворювання, ускладнене дихання тощо.

Етика спілкування та допомога людині з інвалідністю

Належна комунікація, тобто етика спілкування, важлива під час надання допомоги особі з інвалідністю. З питань, що стосуються людини з інвалідністю, важливо завжди пам'ятати, що потрібно звертатись безпосередньо до цієї людини, а не до супроводжуючої її особи.

 Рекомендації із супроводу та взаємодії з людиною з інвалідністю

У разі, якщо до суду звертається особа, що має обмежені фізичні можливості, відповідальний працівник суду (визначений наказом керівника апарату) повинен бути ознайомлений із принципами та правилами спілкування з такими відвідувачами суду та надати кваліфіковану допомогу.

У першу чергу, особу із інвалідністю потрібно сприймати як відвідувача, який звернувся за послугою, але при цьому необхідно розуміти і володіти деякими особливостями у спілкуванні.

Загальні положення

Людина з порушенням зору, або незряча людина

Людина з вадами опорно-рухового апарату

Людина з порушеннями слуху, або глуха людина

Людина з затримкою розумового розвитку

Люди з гіперкінезами (спастикою)

Гіперкінези – безконтрольні рухи тіла та кінцівок, які притаманні зазвичай людям, що мають ДЦП, також можуть виникати в людей з пошкодженням спинного мозку.

 При спілкуванні з інвалідами-учасниками АТО (окрема категорія сучасних інвалідів).

Не ображайте молодих хлопців жалістю, хворобливою увагою, роздивлянням, недоречними розмовами. Їм зовсім не хочеться, щоб на них звертали увагу саме як на інвалідів. Колишнім воякам важливо відчувати, що попри все вони сильні, мужні, привабливі, унікальні особистості. Тому спілкуйтеся з ними просто як з цікавими людьми. Сприймайте таких людей в комплексі їхніх якостей, зовнішності, рис характеру ― як загальний образ.

Найголовніше: не стороніться людей з інвалідністю, пропонуйте їм свою допомогу. Якщо Ви готові вести себе з ними з повагою й розумінням, вони не образяться, якщо Ви помилитесь.

Люб'язно надана допомога чи послуга,  в потрібний момент, може принести для обох сторін  досвід і позитивні емоції.

Для підготовки матеріалу використаний з розділу «Етика спілкування» Всеукраїнського громадського об’єднання «Національна асамблея  людей з інвалідністю України»: http://naiu.org.ua/useful/etika-spilkuvannya/)